Protein

Hjælper proteinpulver med vægttab?

Hjælper proteinpulver med vægttab?

Vi prøver alle sammen at blive en bedre, sundere og stærkere version af os selv. For nogen så betyder det muskelopbygning, men for andre betyder det vægttab. Det er som om, at der er flere mennesker end nogensinde før, der prøver at tabe sig.

Uanset hvilken diæt du følger, er du nødt til at forbrænde flere kalorier, end du spiser. Der er ingen vej udenom det.

MEN ET VÆGTTAB ER IKKE NEMT

Grunden til, at det bliver svært at tabe kropsfedt, er, fordi din krop vil kæmpe imod dig på enhver måde også.

Når du spiser i et kalorieunderskud, kan din krop øge sultbehovene for at få dig til at spise mere. Det er endda muligt, at din krop mister noget muskelvæv på grund af mangel på kalorier, hvilket kan sænke din stofskifte.

Hvis din krop kan finde en måde at få dig til at spise mere og forbrænde mindre, vil den. Der er også en enkel grund til dette, og det kaldes overlevelse. Fordi jo mere kropsfedt du bevarer, jo mere lagret energi har du i tilfælde af at der bliver mangel på mad. Din krop bekymrer sig ikke om, at du ikke kan lide dit kropsfedt. Dens opgave er at holde dig i live, og det er alt, den bekymrer sig om. 

SÅ HVAD KAN DU GØRE FOR AT HJÆLPE DIG SELV MED AT TABE KROPSFEDT?

En af de bedste ting til dette er faktisk at indtage valleprotein som en del af din daglige kostplan. Tro det eller ej, valleprotein har en række fordele, der kan hjælpe med at støtte vægttab, og vigtigere endnu ... fedttab.

Hvis du ikke har hørt om valleprotein eller ikke ved meget om det ... så har jeg dig dækket! Lad os gennemgå, hvad valleprotein er, og hvorfor det kan være et fantastisk redskab til at støtte dine vægttabsindsatser.

HVAD ER VALLEPROTEIN?

Valleprotein er en type protein, der udvindes fra mælk under ostefremstillingsprocessen. Når ost laves, er der en væske, der adskiller sig fra resten af blandingen, og det kaldes valle.

Proteinet i valle er fyldt med næringsstoffer og kan have en stor indvirkning på dine vægttabsmål. For det første indeholder valleprotein alle ni essentielle aminosyrer. Dette er de aminosyrer, din krop har brug for at fungere korrekt, men ikke kan producere selv.

Glem ikke at det indeholder mere leucin end næsten alle andre proteinkilder. Leucin er den vigtigste aminosyre, når det kommer til opbygning af muskelvæv.

Valleprotein er også rig på BCAA'er, som er essentielle for muskelvækst og reparation. Leucin er tilfældigvis en af ​​disse BCAA'er.

Når du vil tage valleprotein, er den nemmeste metode at få en valleproteinpulver, du kan blande i shakes. Du kan også finde det i valleproteinbarer.

HVORDAN HJÆLPER PROTEINPULVER MED VÆGTTAB?

Så hvad er egentlig fordelene ved at tage en valleproteinpulver til vægttab?

Valleprotein udløser frigivelsen af hormoner, der fremmer følelser af mæthed og reducerer appetitten (3). Dette alene kan være en stor hjælp til vægttab. Hvis du ikke er så sulten, og dine cravings er lavere, kan det være lettere at holde sig til en sund kostplan.

Ud over at reducere appetitten kan det også øge stofskiftet ved at fremme muskelvækst. Det ekstra muskelvæv kan hjælpe dig med at forbrænde flere kalorier i løbet af dagen (4).

Desuden kan valleprotein hjælpe med at regulere blodsukkeret og forbedre insulinfølsomheden (5). Det kan også være gavnligt for vægttab og generel sundhed.

HVORDAN KAN DU BRUGE VALLEPROTEIN TIL VÆGTTAB?

Generelt er det en pålidelig måde at forbedre dine vægttabsresultater på at spise mere protein, især når det erstatter kalorier, du ellers ville bruge på mindre gavnlige fødevarer.

Når du tager valleproteinpulver og kombinerer det med vægttræning, kan det være meget lettere at tabe sig (4).

Her er nogle måder, jeg anbefaler at tilføje valleprotein til dine daglige spisevaner ...

1. BRUG VALLEPROTEIN I ERSTATNING AF HØJKALORI SNACKS

Dette er en god måde at hjælpe med at reducere dit samlede kalorieindtag. For det første kan du eliminere en masse kalorier ved blot at vælge et bedre madvalg. Ud over det vil du også føle dig mere mæt og tilfreds mellem måltiderne. Dette kan hjælpe dig med at undgå at spise flere kalorier og dæmpe dine cravings i løbet af dagen.

2. TILFØJ VALLEPROTEIN TIL DINE MÅLTIDER MED LAVT PROTEIN

Du behøver ikke begrænse dig til kun shakes! Valleproteinpulver kan tilsættes en bred vifte af fødevarer. Jeg kan lide at tilføje det til havregryn, yoghurt og endda smoothies for at få mere protein i min kost. Faktisk vil mange endda bage med valleproteinpulver!

3. BRUG VALLEPROTEIN SOM EN POST-TRÆNINGSSHAKE

At indtage valleprotein efter en træning kan være en god måde at fremme muskelvækst og reparation på. Det kan øge dit stofskifte og, du gættede det, hjælpe med vægttab også. Sørg dog for at kombinere din post-træningsprotein med en hurtig fordøjelig kulhydratkilde også.

4. BRUG VALLEPROTEIN SOM EN FULD MÅLTIDSERSTATNING

Du vil ikke gå for vidt med denne, men det er hjælpsomt. Du kan erstatte et par måltider om dagen med en valleproteinshake, hvis du har brug for hjælp til at nå dit proteinmål. Dette kan også hjælpe dig med at reducere dit samlede kalorieindtag.

Husk bare, at du stadig gerne vil spise så mange hele fødevarer som muligt. Brug valleproteinshakes, når du ikke kan få fat i mad, eller har brug for noget hurtigt. Jeg anbefaler endda at følge det op med en let, letfordøjelig kulhydratkilde som en æble eller nogle magre, fuldkornskiks.

KAN VALLEPROTEIN NEDBRINGE MAVEFEDT?

I en vis grad kan valleprotein hjælpe dig med at tabe den fedt, du gerne vil af med, og hjælpe dig med at opbygge muskler også (6).

Husk dog, at tabe det stædige mavefedt kræver mere end at nyde en proteinshake hver morgen. Ud over det kan du ikke målrette, hvilket fedt du vil forbrænde på et bestemt område af din krop. Den eneste måde at tabe mavefedt på er at tabe kropsfedt overordnet.

Selvfølgelig kan protein hjælpe med appetitkontrol, stofskifte og bevaring/opbygning af magert muskelvæv. Misforstå mig ikke, de ting er utroligt nyttige, når man taber kropsfedt.

Husk blot, at det ikke er et magisk pulver, og du vil ikke pludselig tabe den vægt eller det fedt, du ønsker, med en skefuld proteinpulver hver dag.

I stedet skal du tænke på valleprotein til vægttab som et af de mange værktøjer, du har til rådighed. Uanset hvilke værktøjer du har, bliver du stadig nødt til at udføre arbejdet for at få jobbet gjort.

HVOR MEGET VALLEPROTEIN BØR DU FORBRUGE TIL VÆGTTAB?

Jeg anbefaler altid mellem 1.6-2.2 gram protein pr. kilo af din mål-kropsvægt. Det er i det mindste et godt udgangspunkt, men du kan øge det derfra.

Nu, hvis du forsøger at finde ud af, hvor meget du har brug for fra valleproteinpulver, er det et andet spørgsmål.

Tænk på, hvor meget protein du allerede får fra de hele fødevarer, du spiser. Hvis du ikke er sikker, så er det virkelig tid til at begynde at tracke dine makroer.

Du kan kun styre, hvad du kan se. Du kan kun se, hvad du tracker.

Valleprotein er ikke designet til at erstatte de hele fødevarer i din kost. Det er dog der for at hjælpe dig, når du har brug for det, for at udfylde nogle huller.

Så hvis du vejer 90 kilo og vil tabe  9 kilo, er din målvægt 81 kilo. I dette tilfælde bør du sigte efter mindst 180 gram protein pr. dag.

Hvis du begynder at tracke din mad og indser, at du kun får 120 gram protein fra hele fødevarer, ved du, at du har brug for lidt hjælp. For at nå dit mål skal du opveje 60 gram med valleprotein.

HVILKE KILDER BØR JEG FÅ MIT VALLEPROTEIN FRA?

Hvor du får dit valleprotein fra, er helt op til dig, og du har nogle muligheder.

Du kan få det fra valleproteinbarer, måltidserstatnings valleproteinpulvere og endda valleprotein post-træningsshakes. Du kan endda få det fra en kombination af de 3. Det vigtige er, at du får nok protein hver eneste dag.

Hvis du ikke husker, hvorfor det er vigtigt at sørge for at få nok protein, så husk dette: Jo mere muskelvæv du har, jo flere kalorier forbrænder du hver dag.

Når du spiser færre kalorier end du forbrænder, kan din krop prøve at miste muskler for at få dig til at forbrænde færre kalorier. Hvis du derimod spiser tilstrækkeligt med protein, vil din krop stadig bruge det protein til at vedligeholde eller endda opbygge mere muskelmasse.

HVOR LANG TID TAGER DET AT OPBYGGE MUSKLER?

 Hvis du ikke får nok protein, har du større risiko for at miste muskelmasse i løbet af din vægttab rejse. Det vil få dig til at forbrænde færre kalorier naturligt, hvilket reducerer dit basale stofskifte (basalmetabolisk hastighed).

Hvis du når dit daglige proteinmål, vil du bevare mere muskelmasse. Det kan hjælpe dig med at maksimere mængden af kalorier, du forbrænder dagligt.

Det gør vægttab bare en lille smule lettere og kan hjælpe dig med at opretholde den vægt, du taber, på lang sigt.

ANDRE FORDELE VED VALLEPROTEIN

Jeg kan ikke understrege nok, hvor brugbart  valleprotein er for at tabe vægt. Dog er der andre fordele ved at inkludere det i din kost også. Udover de allerede nævnte fordele kan valleprotein hjælpe:

  • Sænk blodtrykket. Indtagelse af valleprotein har vist sig at sænke blodtrykket hos dem med højt blodtryk (7).
  • Forbedre knoglehelbredet. Valleprotein kan hjælpe med at vedligeholde knoglehelbred, især hos ældre voksne, der kan være i fare for osteoporose (8).

Så som du kan se, har valleprotein mange sundhedsmæssige fordele!

AFSLUTTENDE TANKER

Hvis du har brug for mere protein i dit liv (som mange mennesker har) og du vil tabe vægt, er det tid til at overveje at bruge et valleprotein tilskud.

Før du dog går ud og griber den billigste valleproteinpulver, du kan finde, forstå, at de kommer i forskellige kvalitetsniveauer.

Ligesom i enhver anden branche ... får du stort set præcis, hvad du betaler for.

Hvis du nu ønsker at få fat i et proteinpulver af høj kvalitet, har vi gode muligheder til dig!

Isobuilt er vores højkvalitets Whey protein isolat. Nedenfor kan du læse nogle af Isobuilts fordele

Muskelopbygning
Maksimer muskelopbygning med over 24g protein, 11g EAA og 5g BCAA.

Ren kvalitet
GMO Fri, Ingen billige blandinger eller Aminospiking, bare 24 gram ren Whey Protein Isolat.

Sundheds- og makrovenling
Kun 2g naturlige kulhydrater og under 0,3g fedt. Glutenfri, vegetarisk og lavet på mælk fra GMO & Hormonfri køer.

Fantastisk smag
Chokolade milkshake smag som din sødetand vil elske, og din muskler vil takke dig for at drikke.

Den højeste standard
Produceret i faciliteter der er godkendt af den Internationale Anti-Doping (WADA) og Olympiske Komité (IOC). Som det eneste brand i Danmark.

Kilder:

(1) van Vliet S, Burd NA, van Loon LJ. The Skeletal Muscle Anabolic Response to Plant- versus Animal-Based Protein Consumption. J Nutr. 2015 Sep;145(9):1981-91. doi: 10.3945/jn.114.204305. Epub 2015 Jul 29. PMID: 26224750.

(2) “Whey Protein Concentrate.” Whey Protein Concentrate - an Overview | ScienceDirect Topics, www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/whey-protein-concentrate. Accessed 13 June 2023.

(3) Sukkar SG, Vaccaro A, Ravera GB, Borrini C, Gradaschi R, Massa Sacchi-Nemours A, Cordera R, Andraghetti G. Appetite control and gastrointestinal hormonal behavior (CCK, GLP-1, PYY 1-36) following low doses of a whey protein-rich nutraceutic. Med J Nutrition Metab. 2013;6(3):259-266. doi: 10.1007/s12349-013-0121-7. Epub 2013 Feb 5. PMID: 24319546; PMCID: PMC3851799.

(4) Griffen C, Renshaw D, Duncan M, Weickert MO, Hattersley J. Changes in 24‐h energy expenditure, substrate oxidation, and body composition following resistance exercise and a high protein diet via whey protein supplementation in healthy older men. Physiol Rep. 2022 Jun 15;10(11):e15268. doi: 10.14814/phy2.15268. PMCID: PMC9332127.

(5) Graf S, Egert S, Heer M. Effects of whey protein supplements on metabolism: evidence from human intervention studies. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2011 Nov;14(6):569-80. doi: 10.1097/MCO.0b013e32834b89da. PMID: 21912246.

(6) Hulmi JJ, Laakso M, Mero AA, Häkkinen K, Ahtiainen JP, Peltonen H. The effects of whey protein with or without carbohydrates on resistance training adaptations. J Int Soc Sports Nutr. 2015 Dec 16;12:48. doi: 10.1186/s12970-015-0109-4. PMID: 26677350; PMCID: PMC4681166.

(7) Fekete ÁA, Giromini C, Chatzidiakou Y, Givens DI, Lovegrove JA. Whey protein lowers blood pressure and improves endothelial function and lipid biomarkers in adults with prehypertension and mild hypertension: results from the chronic Whey2Go randomized controlled trial. Am J Clin Nutr. 2016 Dec;104(6):1534-1544. doi: 10.3945/ajcn.116.137919. Epub 2016 Oct 26. PMID: 27797709; PMCID: PMC5118733.

(8) Wirunsawana , Kamonkiat, and Sikarin Upala. “Impact of Whey Protein on Bone Mineral Density: A Systemic Review and Meta-Analysis.” Journal of Clinical Densitometry, 30 Nov. 2018. 

(9) Bounous G, Batist G, Gold P. Whey proteins in cancer prevention. Cancer Lett. 1991 May 1;57(2):91-4. doi: 10.1016/0304-3835(91)90200-2. PMID: 2025891.

(10) Kennedy RS, Konok GP, Bounous G, Baruchel S, Lee TD. The use of a whey protein concentrate in the treatment of patients with metastatic carcinoma: a phase I-II clinical study. Anticancer Res. 1995 Nov-Dec;15(6B):2643-9. PMID: 8669840.